Dere trenger:
- Printer til å skrive ut kortene til Hva er verst?
- Saks
- Et bord til hver gruppe, til å spre kortene på
- Artiklene i NHFs undervisningsopplegg om funksjonshemmedes menneskerettighetskonvensjon

Slik gjør dere:
- Kortene til denne oppgaven inneholder eksempler på diskriminerende situasjoner, hentet fra media. Print ut like mange sett med kort som det er grupper. Klipp opp kortene, så det blir et kort på hvert ark.
- Del deltakerne inn i grupper på fire til seks personer. Del ut et sett med kort til hver gruppe.
- Gruppene skal nå rangere kortene i rekkefølge, etter hvilket eksempel de synes er verst. Diskuter hvorfor dere vil rangere eksemplene slik dere gjør. Vis til funksjonshemmedes menneskerettighetskonvensjon, og pek på artikler i konvensjonen som er relevante.
- Gruppene presenterer konklusjonene i plenum. Begrunn hvorfor dere har konkludert som dere har gjort.
NB! Dette er ikke en oppgave med en fasit. Hensikten er bevisstgjøring om gapet mellom rettigheter og praksis.