Innledning:
Tror du at «barn med spesielle behov» har spesielle behov?
At disse barna som kategoriseres i denne kategorien har andre behov enn mine og dine barn?
At de ikke har behov for kjærlighet? At de ikke har behov for venner å leke med? At de ikke har behov for mat, luft, mening i tilværelsen? At de ikke har behov for å se den blå himmelen, kjenne på regnet eller leke i snøen? At de ikke har behov for å bety noe for andre? Eller realisere seg selv? At de ikke har behov for å lære? Eller for å være…
Hva er egentlig «barn med spesielle behov»?
Hva er «spesielle behov»?
Sitatet overfor er lånt fra innlegget til Cato Brunvand Ellingsen Spesielle behov? – Cato Brunvand Ellingsen (vernepleieren.com)
I skolen brukes ofte begrepet spesielle (eller særskilte) behov om funksjonshindrede elever og elever som trenger tilrettelegging. Vi har hørt voksne forklare at spesielle behov er et nyttig begrep, fordi det peker på behovet for tilrettelagte løsninger – løsninger som kan være helt nødvendige for å sikre en fullverdig skolegang. Samtidig er det verdt å minne om at begrepet er med på å påpeke annerledeshet. Hvordan tror du at det oppleves å bli fortalt at du har spesielle behov? Hva gjør det med selvbildet og selvfølelsen, og for utviklingen av en trygg og selvstendig identitet?

Menneskerettighetene handler om retten til å få dekket våre universelle behov. I dette arbeidet har verdenssamfunnet, gjennom FN, påpekt at minoriteter må gis en særlig beskyttelse.
Vi mener det er verdt å reflektere over om det å omtale elever som barn med spesielle behov kan være med på å redusere deres menneskeverd og hindre at menneskerettighetene blir oppfylt.
Oppgave:
Les hele innlegget til Cato Brunvand Ellingsen.
Diskuter om det å omtale elever med tilretteleggingsbehov som barn med spesielle/særskilte behov kan påvirke oppfyllelsen av menneskerettighetene.