Last ned alle bildene som pdf her

Oppgavene bør gjennomføres i gruppe(r).

  1. Heng opp bildene av personene på veggen.
  2. Les gjennom artiklene i NHF-opplegget som handler om funksjonshemmedes menneskerettigheter og menneskesyn:
  3. Lederen deler ut en, to eller tre lapper til hver deltaker, der det står skrevet en tilhørighet, egenskap, eller interesse. Her er et forslag til egenskaper/interesser (last ned). Finn gjerne på flere selv..
  4. Deltakerne får nå i oppgave å feste lappene på «personene». Det er ikke er lov å feste flere lapper på samme «person». Når en deltaker skal feste en lapp og «personen» allerede har flere lapper på seg, er det viktig at deltakeren leser disse før hen fester sin lapp. Lappene bør ikke være ulogiske og gjensidig utlukkende. En person kan for eksempel ikke både gå på ungdomsskolen og videregående skole. (Hvis dette likevel skjer, kan lederen, når de snakker om «personene» i plenum etterpå, ta bort eventuelle «ulogiske» lapper og feste den på en av de andre).
  5. La deltakerne bruke tid på å feste lappene. Etter hvert som «personene» får egenskaper, interesser og tilhørigheter, trer tydeligere mennesker frem. Når alle deltakerne har festet sine lapper, setter alle seg tilbake i ringen.
  6. Diskuter hvorfor dere ser for dere at de ulike personene har disse egenskapene eller interessene. Reflekter over om dere har grunnlag for å tillegge personene disse egenskapene eller interessene.
  7. Refleksjon til slutt. Tenk over hvordan dere har beskrevet personene ut ifra dette utsagnet:
    Det er naturlig for oss mennesker å kategorisere – det gjør det enklere å forstå verden. Men de båsene vi setter folk i kan fungere som et viskelær som overskygger andre menneskelige ressurser eller kvaliteter. Da oppstår det en fare for diskriminering.
    Har dere eksempler på at vi setter folk i bås og ikke ser hele mennesket, og at det fører til diskriminering?

Sjekk gjerne også ut Menneskerettighetsakademiets øvelser om gruppedannelse og identitet:

Se også: