Slik gjør dere:
Lag rollekort (kan nummereres med 1 og 2), fordel jevnt blant deltakerne. Gi deltakerne 3-5 minutter på å lese rollekortet. Når alle har lest ferdig, kan øvelsen starte. Åpne for spørsmål rundt gjennomføring og rollene underveis. Det er fint å reflektere litt over hvorfor man velger å ta/ikke ta et skritt frem.
Lesetips:
- Funksjonshemmedes rettigheter – overalt, hele livet
- Kort om virkeligheten for funksjonshemmede i dag
- Om forpliktelsene til en skole for alle.
- Hindringer i skoleløpet for funksjonshemmede elever.
Deltakere:
Man kan være like mange deltakere som roller vi har foreslått under, eller færre. Det er også lurt å ha med noen observatører, og en som er ordstyrer, og leser opp oppgaven og innspillene til slutt.

Rollekort: Alle går i 3. klasse på samme skole
Oppgave:
Deltakerne må lese godt gjennom kortet sitt, og sette seg godt inn i rollen sin, gjerne lage seg et bilde av hvem denne personen er, for eksempel ved å se for seg hvor man bor, venner, familie, osv.
Still dere på en rett linje.
Ordstyrer presenterer noen påstander. Hvis påstanden er riktig for din rolle, skal du ta to skritt frem. Hvis påstanden ikke stemmer for deg, skal du bli stående der du er. Det er også med noen påstander der du kan ta utgangspunkt i hva du tror.
Knyttet til rollene:
- Ta ett skritt frem, hvis du går på turn sammen med de andre i klassen.
- Ta ett skritt frem, hvis du fikk være med på skoleturen til fotballstadion.
- Ta ett skritt frem, hvis du danset i forrige gymtime.
- Ta ett skritt frem, hvis du aldri har hatt problemer med å rekke skoledagen pga. utfordringer med skolebussen.
Øvrige påstander:
- Ta ett skritt frem, hvis du ikke føler at din skolehverdag er annerledes enn de andre elevenes.
- Ta ett skritt frem, hvis du kjenner at du får de samme mulighetene til lek og læring som de andre elevene.
Til slutt:
Ordstyrer kan nå be de rollene som står foran snu seg rundt for å se på dem som står bakerst. Man kan eventuelt dele ut en premie til de/den som står lengst fremme.
Minn deltakerne om at den plasseringen de som står bakerst i rommet har, ikke er valgt av dem selv. De har blitt stoppet av hindringer på veien. De som står foran har fått større muligheter for å vinne løpet.
Inviter til en refleksjon:
- Er plasseringen til slutt rettferdig?
- Er dette resultatet i tråd med menneskerettighetenes krav om en likeverdig skolegang?
- Hva er konsekvensen av denne ulikheten for hvilke muligheter man har videre i livet og i samfunnet?
- Hva kan man gjøre for at alle elever skal oppleve like muligheter i skoleløpet? Og hvorfor er det viktig å gjøre det?