Scenario:
Se for dere at dere bor i en kommune der kommunen har fått kritikk for at elever med nedsatt syn, nedsatt hørsel, rullestol og andre hjelpemidler, ikke får en fullverdig skolegang. Rektor, lærere og politikerne ønsker nå å ta noen nye grep for en likeverdig og inkluderende skole, fordi det gir en bedre skole for alle. De ber elevene om innspill til å lage en drømmeskole, der alle elever får en likeverdig skolegang.

- Etabler grupper.
- Finn fram ark eller pc å skrive på.
- Lesestoff
– Om forpliktelsene til en skole for alle
– Hindringer i skoleløpet for funksjonshemmede elever - Oppgave til hver gruppe: Diskuter hva som er nødvendig for at alle elever skal få innfridd sine rettigheter til en fullverdig skolegang – faglig og sosialt. Lag 10 regler for skolene, som sørger for at alle elever blir inkludert.
- Presenter reglene for klassen, enten digitalt, muntlig eller skriftlig. Begrunn hvorfor dere har valgt hver enkelt regel.