Velkommen til Norges Handikapforbunds kurs om funksjonshemmedes menneskerettigheter. Vi vet at det er mange som ikke har så godt kjennskap til menneskerettighetene, og særlig til funksjonshemmedes rettigheter og hverdagsvirkelighet, og har laget dette kurset for å bidra til opplysning og bevisstgjøring.

På disse nettsidene finner dere lesestoff, refleksjonsoppgaver og øvelser som gir et innblikk i menneskerettighetene – både generelt og når det gjelder mennesker med funksjonsnedsettelse.

Kurset er laget i samarbeid med Menneskerettighetsakademiet og med støtte fra Bufdir.

Last ned hele kurset med alle øvelser som pdf her

Målgruppe og målsetting

Funksjonshemmede har akkurat de samme menneskerettighetene som alle andre samfunnsborgere, men det viser seg ofte å være stor avstand mellom det som er gode rettigheter på papiret og hvordan folks hverdag og virkelighet ser ut.

Norske myndigheter har forpliktet seg til å oppfylle funksjonshemmedes menneskerettigheter, og det å drive opplæring er en viktig oppgave i dette arbeidet.

Vår erfaring er at mange har lite kunnskap om temaet, og at menneskerettighetene framstår som noe fjernet, juridisk, abstrakt og komplisert. Med dette kurset ønsker vi å gjøre tematikken mer allment kjent og forståelig.

Kurset er utviklet med tanke på norsk skole, men kan like gjerne brukes av organisasjoner eller miljøer som ønsker å lære med om de temaene vi presenterer. Målgruppen er ungdom og voksne, og vi har utviklet det for å passe for ungdom på videregående skoles nivå og oppover, i henhold til fagplanene i samfunnsfagene og helse- og oppvekstfag.

Kursinnhold                                                                        

Vi har delt kurset inn i lesestoff og øvelser.

Lesestoffet består av artikler som handler om menneskerettighetene og de menneskerettighetene funksjonshemmede utsettes for, og noen egne artikler om barn og skole. Artikkel 1-3 beskriver menneskerettighetene, viktige konvensjoner og funksjonshemmedes menneskerettighetskonvensjon fra et systemperspektiv. I artiklene 4 og 5 går vi nærmere inn på innholdet i funksjonshemmedekonvensjonen, og i artikkel 6 og 7 gir vi et innblikk i de menneskerettighetsbruddene som funksjonshemmede utsettes for. Artikkel 8 presenterer noen perspektiver på hvorfor vi ikke er så bevisste på disse menneskerettighetsbruddene som vi har grunn til. Artiklene 9-11 går inn på funksjonshemmede barns menneskerettigheter knyttet til skole – og noen utfordringer vi ser. I artikkel 12 deler vi noen refleksjoner rundt språk og begrepsbruk, som vi vet at mange har spørsmål rundt. Alle artiklene unntatt den siste har knyttet til seg noen refleksjonsspørsmål, som vi anbefaler dere å gå gjennom.

Kurset inneholder ni øvelser, basert på deltakende metoder, med vekt på praktisk arbeid og diskusjon. Oppgavene er varierte, og dere kan blant annet lese om eksempler på diskriminering og menneskerettighetsbrudd, for så å diskutere det dere har lest og rangere alvorlighetsgraden i lys av funksjonshemmedekonvensjonen. Dere kan gjøre bevisstgjøringsøvelser om identitet og båssetting, kartlegge fysisk tilgjengelighet og lære om universell utforming eller gjennomføre et stilisert «skoleløp» med utdelte roller som avgjør hvilke muligheter dere har og hvilke hindre dere møter på veien. Øvelsene er basert på lesestoffet, og dere finner lenker til de mest aktuelle artiklene i de fleste øvelsene.

Dere vil trolig ha størst utbytte av kurset om dere leser artiklene før dere begynner på øvelsene. De fleste øvelsene er gruppeoppgaver, og vi anbefaler at alle løses i grupper. Det vil trolig være nyttig å ha en igangsetter eller instruktør, men gruppene kan også drive arbeidet fram på egen hånd.

Litt om ytringsrom og inkludering

Vi har fått noen spørsmål om hvordan man kan håndtere situasjoner som oppstår underveis, som for eksempel hvis noen snakker nedsettende om funksjonshemmede og/eller personer med funksjonsnedsettelse er med på øvelsene.

Vi vil anbefale at dere gjør det tydelig fra start at formålet med kurset er å lære mer om hvordan man kan fremme en menneskerettighetskultur preget av mangfold, inkludering og respekt. Samtidig tror vi at dere vil lykkes best om dere møter deltakerne med en åpen og lyttende tilnærming. Skap et trygt rom, der det oppleves greit å ytre seg, men vær samtidig tydelig på at det er et mål å alltid balansere ytringsfrihet opp mot respekt og hensynsfullhet. Hvis noen uttrykker seg på en nedsettende måte, kan dere for eksempel stille et spørsmål tilbake til vedkommende: Hvordan ville det vært for deg å bli snakket til eller om på denne måten? Hva tenker du selv om måten du uttrykker deg på nå? Benytt gjerne anledningen til å gå tilbake til artiklene, les mer og reflekter.
Lesetips: Artiklene Fra vugge til grav, Menneskerettighetene og hva vi ser og Om språk og begrepsbruk.

Vi er særlig opptatt av at kursmaterialet skal gjennomføres på en slik måte at det oppleves inkluderende for personer med funksjonsnedsettelse. Vi har fått flere spørsmål om hvordan man bør forholde seg når det er elever i rullestol eller med andre funksjonsnedsettelser i rommet. Her finnes det ingen fasit, men vi vil vektlegge viktigheten av at man velger å utføre øvelsene på en slik måte at alle kan delta. Et minimum er å velge tilgjengelige lokaler, tilby ulike måter å motta informasjon på, som gjør at alle får med seg alt, og åpne for varierte presentasjonsformer. Vil du lese mer om dette, vil vi anbefale Menneskerettighetsakademiets artikkel Deltagende metoder for alle.

Vi vil også anbefale at man snakker kort med deltakere med funksjonsnedsettelse før dere skal jobbe med kurset. Inviter gjerne eleven til å si noe om hva som er viktig for hen når dere skal gjennomføre øvelsene. Vi minner igjen om viktigheten å være åpen og lyttende. Folk er forskjellige, og har helt ulike erfaringer. Det som oppleves gøy og spennende for noen, kan være vanskelig eller sårt for andre. Vi vet ikke hva hver enkelt har med seg av erfaringer og opplevelser. Vis respekt for hverandre! Legg til rette for å ivareta hverandre i diskusjonene. Vi håper og tror at dette vil gi alle som deltar en givende arbeidsøkt og ny innsikt.

Lykke til med kurset!