Funksjonshemmedes menneskerettighetskonvensjon (CRPD)

Menneskerettigheter er rettigheter alle mennesker har, uavhengig av hva slags kropp vi har, hvem vi elsker, hva vi tror på og hvor vi kommer fra. Rettighetene er beskrevet i flere internasjonale dokumenter.

Grunnleggende dokumenter om menneskerettighetene

Menneskerettighetene er beskrevet i FNs verdenserklæring fra 1948 og utdypet i konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter og konvensjonen om sivile og politiske rettigheter fra 1966.

FN har også vedtatt flere konvensjoner som utdyper menneskerettighetene for grupper som det har vist seg at er særlig utsatt for menneskerettighetsbrudd. Noen av dem er FNs barnekonvensjon, FNs kvinnekonvensjon, FNs rasediskrimineringskonvensjon og FNs konvensjon for funksjonshemmede. Disse konvensjonene gjør det tydelig at både politiske rettigheter og sivile og økonomiske rettigheter skal innfris for de gruppene konvensjonene gjelder, og beskriver også hvordan rettighetene skal innfris.

Funksjonshemmedes menneskerettighetskonvensjon – CRPD

I 2006 vedtok FN Funksjonshemmedes menneskerettighetskonvensjon, som på engelsk heter the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, ofte forkortet til CRPD. Konvensjonen ble vedtatt av FNs generalforsamling i 2006 og tro i kraft i 2008.

Funksjonshemmedes menneskerettighetskonvensjon stiller krav til hvordan stater skal legge til rette for at funksjonshemmedes rettigheter blir innfridd på lik linje med andres.

Funksjonshemmedekonvensjonen slår fast at funksjonshemmede har akkurat de samme rettighetene som andre og at disse rettighetene skal beskyttes på lik linje med andres rettigheter. Den inneholder altså ikke særlige rettigheter for funksjonshemmede, men nøyaktig de samme universelle rettighetene som verdenserklæringen. For eksempel er retten til ytringsfrihet, politisk deltakelse, arbeid og utdanning omtalt i hver sin artikkel i verdenserklæringen og utdypes i hver sin artikkel i funksjonshemmedes menneskerettighetskonvensjon.

Konvensjonen skal blant annet sikre retten til frihet, sikkerhet, likestilling og ikke-diskriminering, deltakelse og muligheten til å bestemme over eget liv. Dette innebærer rettigheter på alle livsområder og i hele samfunnet, som blant annet rett til utdanning og arbeid, rett til sosial deltakelse og bevegelsesfrihet, retten til tilgjengelighet og hjelpemidler, samt deltakelse i offentlig og politisk liv. Konvensjonen er også tydelig på hva disse rettighetene innebærer i praksis, og er et godt verktøy for arbeidet med å oppfylle menneskerettighetene.

Norge ratifiserte konvensjonen i 2013. Det vil si at norske myndigheter er forpliktet til å følge opp og innfri funksjonshemmedes menneskerettigheter, inkludert å drive opplæring av alle som har et ansvar for funksjonshemmedes liv og utvikling. Per juni 2024 er det 190 stater som har ratifisert CRPD-konvensjonen. Konvensjonen om funksjonshemmedes menneskerettigheter innebærer det vi kaller et paradigmeskifte, det vil si et nytt perspektiv på funksjonshemmede. Når den sier at funksjonshemmedes menneskerettigheter skal oppfylles på lik linje med andres rettigheter, sier den også at funksjonshemmede skal kunne leve som frie og hele mennesker – som fullverdige borgere med rettigheter og plikter. Dette innebærer et syn på funksjonshemming som en naturlig del av det menneskelige mangfoldet, i stedet for å fokusere på sykdom og annerledeshet. Dette perspektivet på funksjonshemming er grunnleggende for at menneskerettighetene skal bli oppfylt. Les mer i artikkelen Funksjonshemmedes menneskerettigheter og hva vi ser

Utdypende kommentarer og erklæringer – skole

Hver menneskerettighetskonvensjon har en komité, bestående av eksperter på konvensjonens område. Komiteene har ansvar for å sjekke om statene oppfyller konvensjonenes krav. Hvert fjerde år må statene rapportere til komiteen og møte i Genève til en høring. FNs komité for funksjonshemmede (CRPD-komiteen) overvåker statenes oppfyllelse av funksjonshemmedes menneskerettighetskonvensjon.

Komiteene kan også gi utdypende kommentarer til enkelte artikler eller tema i konvensjonen, når det er behov for det. CRPD-komitéen har for eksempel utdypet artikkel 24 om utdanning, i dokumentet CRPD General comment No. 4 (2016). FN har også vedtatt det som kalles Salamanca-erklæringen – en internasjonal avtale som gir retning for organiseringen og planleggingen av en skole for alle.

Refleksjonsspørsmål:

Inneholder konvensjonen om funksjonshemmedes menneskerettigheter særlige rettigheter for funksjonshemmede?

Se også: