Vi har samlet oversikt over lesestoff, hvis du vil lese mer om hvordan virkeligheten ser ut for funksjonshemmede i Norge i dag, med tanke på å få oppfylt grunnleggende menneskerettigheter.
Om menneskerettighetene og funksjonshemmedes menneskerettighetskonvensjon
- https://fn.no/tema
- Menneskerettigheter – Menneskerettighetsakademiet
- Konvensjonen om rettighetene til mennesker nedsatt funksjonsevne
- FNs bærekraftsmål
Aktuelle Menneskerettighetsmiljøer
- FN-sambandet
- https://www.menneskerettighetsakademiet.no/no/
- Norges institusjon for menneskerettigheter | Norges institusjon for menneskerettigheter
- Forside – LDO
Aktuelle rapporter
- Her kan du lese Likestillings- og diskrimineringsombudets rapport til FN fra 2015
- Her kan du lese sivilsamfunnets skyggerapport til FN fra 2019 (pdf).
- FN-komiteens rapport til Norge etter høringen i 2019
- https://www.nhri.no/rapport/funksjonshemmedes-ytringsfrihet/
- https://www.nhri.no/2018/muntlig-innlegg-til-fns-komite-for-rettighetene-til-mennesker-med-nedsatt-funksjonsevne-crpd/
- https://www.nhri.no/2018/supplerende-informasjon-til-horingen-av-norges-7de-periodiske-rapport-til-fns-menneskerettighetskomite/
- NOU 2023: 13 NOU 2023: 13 På høy tid
- Bufdirs nettsider om levekår – statistikk og analyse | Bufdir
- Guri Tyldum Holdninger til diskriminering, likestilling og hatprat i Norge 2. utgave Fafo-rapport 2019:26
- Summen av de stadige påminnelser. Fafo-rapport 2024:32
- Kjersti Skarstad: Funksjonshemmedes menneskerettigheter, Fra prinsipper til praksis. Universitetsforlaget 2019
Om rettigheter knyttet til skole
- Læreplanverkets overordnede del, 1.1 Menneskeverdet
- General comment No. 4 on Article 24 – the right to inclusive education | OHCHR
- Salamanca-erklæringen
- Barnekonvensjonen
Om hindringer i skolen
- NOU 2023: 13 NOU 2023: 13 På høy tid
- Likestillings- og diskrimineringsombudets rapport til FN fra 2015
- Sivilsamfunnets skyggerapport til FN fra 2019 (pdf).
- FN-komiteens rapport til Norge etter høringen i 2019
- Uten-mal-og-mening – Elever med spesialundervisning i grunnskolen. Barneombudets fagrapport 2017.pdf
- Fritid for alle – uten fordommer. Fortellinger om fritid fra barn og unge med funksjonsnedsettelser. Redd Barna-rapport 2021
- Oppvekst med funksjonshemming – familie, livsløp og overganger. Jan Tøssebro og Christian Wendelborg. Gyldendal akademisk 2014.
- NOU 2023: 13 På høy tid
- FN-komiteens rapport til Norge etter høringen i 2019
- https://www.nhri.no/rapport/funksjonshemmedes-ytringsfrihet/
- https://www.nhri.no/2018/muntlig-innlegg-til-fns-komite-for-rettighetene-til-mennesker-med-nedsatt-funksjonsevne-crpd/
- https://www.nhri.no/2018/supplerende-informasjon-til-horingen-av-norges-7de-periodiske-rapport-til-fns-menneskerettighetskomite/
- https://www.ldo.no/globalassets/_ldo_2019/03_ombudet-og-samfunnet/konvensjoner/fns-konvensjon-for-personer-med-nedsatt-funksjonsevne/crpd2015rapport.pdf
- https://www.ldo.no/ombudet-og-samfunnet/konvensjoner/fns-konvensjon-for-funksjonshemma/lettlest-versjon-av-crpd-rapporten-2015/
- CRPD: Tilgjengelighet til grunnskoler og videregående skoler. (ldo.no)
- Barne- ungdoms- og familiedirektoratets (Bufdirs) nettsider om funksjonshemmedes levekår: Statistikk og analyse | Bufdir